Tilsyn elektrisk anlegg (El-tilsyn)
Rutine for håndtering av tilsyn elektrisk anlegg; hva kan vi veilede kunden i, og hvordan vi skal gå videre.
Henvendelse «Tilsyn elektrisk anlegg» fra Assist-kunder
På samme måte som bedrifter kan få tilsyn fra Arbeidstilsynet for å kontrollere samsvar med arbeidsmiljølovgivningen, kan bedrifter også få tilsyn knyttet til sitt samsvar med el-tilsynsloven. Disse tilsynene gjennomføres av det lokale elektrisitetstilsyn (DLE).
Selv om elektriske anlegg og arbeidsmiljø knyttes opp mot ulike lovverk, har de til felles at begge er omfattet av internkontrollforskriften. Det betyr at selv om elektriske anlegg er et eget fagfelt, så vil tilsynene i stor grad handle om samsvar med internkontrollforskriften.
Hva kan vi bistå med?
Vi skal aldri ta på oss rollen som «hobbyelektriker» og rådgi kundene våre i elektrofaget, men vi kan gi generelle råd om hva som forventes av bedriftene for å samsvare med internkontrollforskriften, også opp mot el-tilsynsloven.
Det er kun Assist-kunder som kan få denne type bistand, da dette ikke omfattes av den tradisjonelle bedriftshelsetjenesten.
Hvordan gjør jeg det?
Får du en henvendelse om bistand før eller etter el-tilsyn, må du selv vurdere om du er komfortabel med å følge opp dette. Ønsker du å gjøre dette, ligger det en veiledning for dette nedenfor.
Om du ikke er komfortabel med å ta på deg dette, kan du henvende deg til tilsynsrådgiver i Digital Faghub. Dette registreres som en vanlig ticket i Hubspot.
Når du skal håndtere et slikt tilsyn, må du være tydelig fra start på at vi kan bistå med en generell veiledning knyttet opp mot el-tilsynsloven og internkontrollforskriften, men ikke med elektrofaglige spørsmål.
Veiledningen du gir skal dokumenteres i henhold til vanlige rutiner.
Innhold i tilsynet og hvordan veilede kunden:
De 8 kravene i internkontrollforskriftens § 5 omfatter også elsikkerhet, så å kunne gi kundene våre veiledning knyttet til el-tilsyn handler i stor grad om at du forstår hva de 8 kravene betyr i praksis opp mot elsikkerhetslovgivningen.
Nedenfor finner du typiske spørsmål bedriftene får på tilsyn, knyttet opp mot punktene i internkontrollforskriften, og noen eksempler på hva dette kan handle om i praksis.
Krav 1: Sørge for at de lover og forskrifter i helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen som gjelder for virksomheten er tilgjengelig, og ha oversikt over de krav som er av særlig viktighet for virksomheten.
Hva betyr det? Dette handler for eksempel om at bedriftene bør kjenne til el-tilsynsloven (grunnlaget for tilsynet) og forskrift om elektriske lavspenningsanlegg (FEL), som har bestemmelser om utførelse, drift og vedlikehold av elektriske installasjoner i bygninger og andre lavspenningsanlegg. Avhengig av hva bedriften jobber med, kan også andre regelverk være aktuelle. Ett eksempel er forskrift om sikkerhet ved arbeid i drift av elektriske anlegg (FSE), for bedrifter som arbeider med elektrisk anlegg og utstyr.
Funksjonen «Lover og forskrifter» i Digital kan brukes til å dokumentere dette.
Krav 2 og 3: Sørge for at arbeidstakerne har tilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter i det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, herunder informasjon om endringer, og sørge for at arbeidstakerne medvirker slik at samlet kunnskap og erfaring utnyttes.
Hva betyr det? Her vil mye sammenfalle med den internkontrollen vi er kjent med; at arbeidstakerne og deres representanter er involvert og medvirker i det systematiske HMS-arbeidet, og at de får god og tilstrekkelig opplæring. Det kan være verdt å tenke på at slik opplæring da også må omfatte relevante rutiner og kunnskap om elsikkerhet.
Funksjonene «Kompetanse» i Digital kan brukes til å dokumentere opplæring; i «Instrukser» kan det defineres nødvendige rutiner for å sikre opplæring og kompetanse, og det kan være viktig å dokumentere i «Vernerunder» og «Risikovurdering» hvem som har vært med fra arbeidstakersiden i slike oppgaver.
Krav 4: Fastsette mål for helse, miljø og sikkerhet.
Hva betyr det? Her også er det et felles krav med resten av internkontrollen, men bedriften bør vurdere om det skal defineres noen egne mål for elsikkerhet, eller hvilke av de andre målene som også omfatter og ivaretar elsikkerhetshensyn.
Funksjonen «Målsettinger» i Digital kan ivareta dette.
Krav 5: Ha oversikt over virksomhetens organisasjon, herunder hvordan ansvar, oppgaver og myndighet for arbeidet med helse, miljø og sikkerhet er fordelt.
Hva betyr det? Organisasjonskartet og øvrige rutiner/instrukser knyttet til arbeidet med elsikkerhet, må si tydelig hvem som har ansvar for ulike oppgaver knyttet til elsikkerhet og elektrisk utstyr/anlegg. Videre kan det være viktig å avklare ansvarsforhold mellom en eventuell utleier og leietaker.
Funksjonene «Organisasjonskart» og «Ansvar og myndighet» i Digital kan brukes til dette, og det er viktig at bedriftene tilpasser «Instrukser» slik at det tydelig går frem hvem som har ansvar for dem.
Krav 6 og 7: Kartlegge farer og problemer og på denne bakgrunn vurdere risiko, samt utarbeide tilhørende planer og tiltak for å redusere risikoforholdene, og iverksette rutiner for å avdekke, rette opp og forebygge overtredelser av krav fastsatt i eller i medhold av helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen.
Hva betyr det? Dette er som den kartlegging og risikovurdering vi bistår kundene med til vanlig, bare at spørsmålene her må inkludere elsikkerhet og elektrisk utstyr. I praksis betyr det at man må gjøre kartlegginger og ha mulighet til å registrere hendelser og avvik, som også omfatter el. Videre må det også gjøres nødvendige risikovurderinger knyttet til avdekkede farer. På samme måte som med arbeidsmiljø, må det også her lages tiltak og handlingsplaner. Tiltakene bør omfatte at det etableres (om ikke allerede gjort) rutiner for kontroll av egne elektriske anlegg/utstyr, og rutiner for meldinger av el-ulykker (krav om melding til DSB).
Funksjonene «Instrukser», «Vernerunder», «Hendelser», «Risikovurdering» og «Handlingsplan» i Digital er nyttige verktøy for å gjøre alt dette.
Krav 8: Foreta systematisk overvåkning og gjennomgang av internkontrollen for å sikre at den fungerer som forutsatt.
Hva betyr det? Dette handler (som med arbeidsmiljølovgivningen) i hovedsak om to ting: En er å dokumentere at vi faktisk gjør det vi sier at vi skal gjøre. Har vi f.eks. dokumentasjon på at opplæring er gitt? At risikovurderinger er gjennomført? Osv. Her er det også viktig at vi sørger for at dokumentasjon som samsvarserklæringer og dokumentasjon fra elektroentreprenører blir oppbevart på en fornuftig måte.
Det andre aspektet er at vi går gjennom de rutinene vi har for punkt 1-7, og vurderer om de er oppdaterte og gode nok. Eksempelvis, er rutinene vi har for egenkontroll av elektriske anlegg gode nok, og gjennomføres de ofte nok?
I hovedsak dokumenteres samsvaret i Digital gjennom det som er nevnt for punktene 1-7 (over), men i tillegg finnes funksjonen «Revisjoner».
Tilleggskrav: For noen typer bedrifter vil det finnes tilleggskrav knyttet til arbeidet de gjør. For eksempel er det greit å vite at:
- Bedrifter som jobber med elektromedisinsk utstyr, må kjenne til Forskrift om håndtering av medisinsk utstyr og de krav som følger av den
- Bedrifter som omsetter elektrisk installasjonsmateriell til forbruker, må kjenne til Forskrift om elektrisk utstyr og de krav som følger av den
- Bedrifter som har egen elektrokompetanse, må kjenne til Forskrift om elektrofag og kvalifikasjonskrav for arbeid tilknyttet elektriske anlegg og elektrisk utstyr
- Bedrifter som har eksplosjonsfarlige omgivelser, må kjenne til Forskrift om helse og sikkerhet i eksplosjonsfarlige områder
Hvis en virksomhet får avvik, og disse er elektrofaglige, skal vi ikke rådgi i hvordan disse kan løses. Elektrofaglige spørsmål skal alltid håndteres av fagfolk. Vi kan imidlertid rådgi, i henhold til listen over, i det systematiske arbeidet med internkontrollen.