Rutine: Storkunde-PFA sin rolle i kundens AMU
Rådgivning og støtte ved opprettelse av AMU:
Storkunde-PFA på Assist skal bistå med rådgivning i forbindelse med opprettelsen av Arbeidsmiljøutvalg (AMU) for kunden, og ikke sitte i kunden sitt AMU. Dette innebærer veiledning og støtte i prosessen med å etablere AMU. Storkunde-PFA på Assist skal sørge for påmelding til kurs for de som trenger det.
Hvis Avonova skal være representant fra BHT i kundens AMU og de er pålagt å etablere AMU, er kursplasser inkludert på Grunnkurs i arbeidsmiljø, selv om kunden har brukt opp inkluderte kursplasser. Hvis kunden har brukt opp kursplasser for hele kontraktsperioden, tas en avgjørelse om inkludering med nærmeste leder.
Krav til opplæring for deltakelse i AMU:
Storkunde-PFA på Assist skal ikke delta i AMU uten nødvendig opplæring og trening. Dette inkluderer gjennomføring av «Kurs i AMU- og verneombudsrollen» samt «Grunnkurs i arbeidsmiljø».
Unntak for deltakelse i kundens AMU:
Deltakelse i kundens AMU skal kun skje ved sykdom eller andre uforutsette hendelser hos HMS-Fagrådgiver, og det er vanskelig for kunden å utsette AMU-møtet til en ny dato. Det er ønskelig at den lokale HMS-Fagrådgiveren deltar i AMU og finner vikar ved sykdom, for eksempel. Det er viktig å respektere at AMU er tidskrevende og krever fagkompetanse som storkunde-PFA ikke nødvendigvis har tilstrekkelig opplæring i.
Denne rutinen skal bidra til strukturert og opplært deltakelse av Storkunde-PFA i kundens AMU, sikre etterlevelse av kurskrav og samtidig gi fleksibilitet ved unntakssituasjoner.
Kostnader tilknyttet AMU:
Ved deltagelse i AMU for Assist storkunder er alle kostnader knyttet til leveranse av AMU inkludert. Dette inkluderer forarbeid, deltagelse i AMU, reisevei og etterarbeid. Medgått til for dialog mellom HMS FAGRÅDGIVER og Porteføljeansvarlig er også inkluderes og kan intern faktureres.