Rutine for proaktiv kundekontakt
Formål Formålet med rutinen er å sikre en enhetlig gjennomføring og registrering av proaktiv kundekontakt. Våre kunder ønsker økt proaktivitet, og dette er et tiltak for å styrke kundetilfredshet (NPS) og synliggjøre målrettet kundeaktivitet for PFA.
Definisjon av proaktiv kundekontakt
Proaktiv kundekontakt er:
-
Utgående/inngående telefon + e-post med dagsaktuelt tema som er relevant for kundens behov. (F.eks samtidig som du booker tidspunkt for samarbeidsplan/statusmøter).
-
Svar på innkommende e-post med behov for bestilling av tjeneste i kombinasjon med utgående telefonsamtale for å sikre at budskapet er mottatt
-
Kontakten skal følges opp samme dag eller senest samme uke.
-
Eksempler på temaer: HK, influensavaksine, sykefravær, webinar, kurs, anbefalte tiltak, kampanjer, ansattgoder i Assist-avtalen
Proaktiv kundekontakt er ikke:
-
Inngående henvendelser/spørsmål fra kunden relatert til generelle supportsaker (f.eks. kort spm. knyttet til HR- og HMS-systemet)
-
Kun e-postkorrespondanse
Rutine for loggføring - registrering i hubspot:
-
Alle proaktive kundekontakter logges som Call (ikke som møte).
-
Dette sikrer korrekt statistikk og oversikt.
- Legg inn contact!
-
Utfall (Outcome):
-
Registreres som Connected eller No Answer. No answer følges alltid opp med en mail som refererer til at vi har forsøkt nå vedkommende for å presentere et målrettet tiltak.
-
Dashboard:
-
PFA vil kunne se oversikt over all registrert proaktiv kundekontakt.

Spørsmål og svar (Q/A)
Hva hvis kunden ikke svarer på telefon?
-
Send SMS via ITX med informasjon om hva samtalen dreier seg om og oppfordring til å ringe tilbake.
-
Forsøk å ringe kunden én gang til før loggføring.
-
Loggfør som No Answer dersom det ikke oppnås kontakt. Det skal alltid sendes e-post som i grove trekk forklarer det målrettede tiltaket, sånn at kunde kan takke ja eller nei ved å enten svare på e-posten eller ringe tilbake.
Holder det å sende en e-post?
-
Nei. Proaktiv kundekontakt defineres alltid som kombinasjonen e-post + telefon.
Hva hvis kunden sender spørsmål på e-post etter utsendelse?
-
Svar kunden med løsningsforslag og innsikt på e-post.
-
Ring kunden for oppfølging og loggfør som proaktiv kundekontakt.
-
Dersom kunden ikke svarer på telefon, følg rutinen i første Q/A.
Oppsummering av nøkkelprinsipper
-
Proaktiv kundekontakt = E-post + telefon med relevant tema.
-
Aktivitet logges som Call (ikke møte).
- Legg inn contact!
-
Outcome = Connected / No Answer.
-
SMS via ITX benyttes ved manglende telefonkontakt.
-
Målet er å vise proaktivitet og skape verdi for kunden.