Gå til innhold
Norsk – Norge
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Hvordan skal arbeidsmiljøutvalget (AMU) organiseres i et konsern som består av flere datterselskaper med egne organisasjonsnumre?

Det er noe uklart i regelverket på hvilket nivå i et konsern AMU skal ligge, når virksomheten har flere organisasjonsnummer.
I utgangspunktet regnes en virksomhet med eget organisasjonsnummer som en selvstendig enhet, som ved 30 ansatte eller mer skal ha sitt eget AMU. Samtidig er intensjonen med utvalget å sikre medbestemmelse på de nivåene som faktisk foretar beslutninger om arbeidsmiljøet.
Når et konsern drives som én enhet (for eksempel felles ledelse som tar avgjørelser som påvirker arbeidsmiljøet i alle virksomhetene), vil det derfor være mer naturlig å ha et felles AMU for konsernet. Arbeidstilsynet har ilagt flere konsern pålegg om felles AMU nettopp på grunn av dette. Det som er viktig med et slikt felles AMU, er at alle selskapene er representert og har mulighet til å påvirke. I tillegg til dette bør virksomheten vurdere om hvert av datterselskapene skal ha sine egne underutvalg; og hva disse skal ha av myndighet og oppgaver defineres av det sentrale AMU.
Dersom konsernet består av virksomheter som overhodet ikke driftes som en enhet, men eksempelvis kun har felles eiere, vil det være mer naturlig å kun ha separate AMU for de ulike virksomhetene.