Hvem har ansvar for helsekontroller for innleide ansatte?
Svaret på dette spørsmålet todelt.
De innleide arbeidstakere har sin arbeidskontrakt hos bemanningsforetaket/produksjonsbedriften og det er derfor bemanningsforetaket/produksjonsbedriften som har overordnet ansvar for deres helse og sikkerhet.
Når det er sagt har virksomheten som leier inn ansvar for å implementere de innleide i sitt HMS-arbeid, som de naturlig er en del av. Innleier har i tillegg ansvar for å gjøre de kjent med virksomhetens HMS-system (HR&HMS) og gi de tilgang til nødvendig informasjon/instrukser/HMS-avvikssystem, opplæring mv.
Dersom det foreligger lovkrav om helsekontroll, må dette sørges for å være oppfylt.
Hvem som skal ha ansvar for å få gjennomført helseovervåkning og hvem som skal bære kostnadene ved dette, beror på hva som er avtalt i kontrakten mellom utleier og innleier. Det er vanlig og anbefalt at det konkret angis i hovedkontrakten hvor de ulike pliktene og ansvar ligger, herunder (kostnader for ) helsekontroller. Dette kan i praksis være noe ulikt eksempelvis knyttet til lengde av innleieperioden, bransje, om parten er produksjonsbedrift eller bemanningsforetak. Det er derfor ikke ett enkelt svar på dette.
Dersom spørsmålet om ansvaret ikke er kontraktfestet, bør det løses i dialog mellom utleier og innleier.
Arbeidstilsynet skriver følgende: «Innleier og bemanningsforetaket skal sammen avklare hvem som har ansvaret for de ulike delene av HMS på arbeidsplassen. Denne avklaringen skal komme fram gjennom en skriftlig avtale.
Det er bemanningsforetaket som har arbeidsgiveransvaret for den innleide arbeidstakeren, men innleier skal også sørge for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Dette inkluderer nødvendig opplæring og innføring i interne rutiner for å sikre at den innleide har nødvendige kvalifikasjoner, godkjenninger og lignende.»