Skip to content
English
  • There are no suggestions because the search field is empty.

Rutine: Oppfølging av D-kunder gjennom Sequence

Denne artikkelen forklarer når og hvordan D-kunder skal settes opp og følges opp i Norge og Sverige. Sequence skal kun brukes som siste utvei, og alltid avklares med teamleder.

1. Strenge krav for bruk av D-kunde sequence

  • Sequence skal kun benyttes som siste utvei når det er forsøkt å få til samarbeid uten hell – for eksempel ved uteblitt møte eller gjentatte forsøk på kontakt.

  • Det skal alltid gjøres en vurdering i samarbeid med teamleder i det månedlige møtepunktet (ca. midt i måneden) for å avgjøre:

    • Om kunden faktisk kvalifiserer som D-kunde.

    • Om det er hensiktsmessig å sette kunden i sequence.

2. Oppsett av D-kunder

  • Når det er avklart med teamleder, legges kunden inn i følgende sequence:

    • NO | Samarbeidsplan Forslag D - Kunde

    • EN | Basic Cooperation Plan Suggestion – D Customer (kommer 20. Juni)

    • SE | Samarbetsplan Förslag  D-kund (kommer 13. Juni)

  • Merk: D-kunder vises ikke i My Processes og gir ikke overdue-varsler.

3. Sequence og forslag til samarbeidsplan

  • Kunden mottar en e-post med forslag til en minimum samarbeidsplan i løpet av leveranseåret.

  • Dersom kunden gir aksept:

    • Eksporter e-postdialogen til Metodika (KUN NORGE) ved å eksportere e-post til metodika kundekort for å dokumentere forslag til samarbeidsplan.

    • Book manuelt møte i HubSpot fra kontaktperson som svarte på e-post:

      • Møtetype: Cooperation Plan

      • Outcome: Completed

      • Husk å assosiere møtet med åpen prosess og endre status til Cooperation Plan.

4. Oppgradering til C-kunde

  • Dersom kunden viser vilje til tettere samarbeid (f.eks. booker møte selv), skal de oppgraderes til minst C-kunde.

5. Manglende respons og automatisk avslutning

  • Ved manglende svar på e-post eller call tasks gjennom året:

    • Sequence avsluttes automatisk etter ca. ett år, dette forutsetter at du gjennomfører TASK du får tildelt av sequencen.

    • Kunden flyttes da til CSC og du fjernes som Company Owner fra Kundekort i HubSpot og Metodika (sistnevnte gjøres manuelt av CSC og gjelder kun i Norge - i Sverige fjerner SAM - rådgiver seg selv).

    • Årsrapport sendes automatisk etter 31.12 dersom kunden fortsatt er i sequence (Gjelder kun i Norge).

6. Spesielt for Sverige

  • Følger samme rutine.

  • I tillegg:

    • En årsrapport-snippet sendes til kunder uten samarbeid (kommer 20. Juni).

    • Kundekort tagges manuelt med Årsrapport [ÅR] etter utsendelse.