Rutine: Oppfølging av D-kunder gjennom Sequence
Denne artikkelen forklarer når og hvordan D-kunder skal settes opp og følges opp i Norge og Sverige. Sequence skal kun brukes som siste utvei, og alltid avklares med teamleder.
1. Strenge krav for bruk av D-kunde sequence
-
Sequence skal kun benyttes som siste utvei når det er forsøkt å få til samarbeid uten hell – for eksempel ved uteblitt møte eller gjentatte forsøk på kontakt.
-
Det skal alltid gjøres en vurdering i samarbeid med teamleder i det månedlige møtepunktet (ca. midt i måneden) for å avgjøre:
-
Om kunden faktisk kvalifiserer som D-kunde.
-
Om det er hensiktsmessig å sette kunden i sequence.
-
2. Oppsett av D-kunder
-
Når det er avklart med teamleder, legges kunden inn i følgende sequence:
-
NO | Samarbeidsplan Forslag D - Kunde
-
EN | Basic Cooperation Plan Suggestion – D Customer (kommer 20. Juni)
-
SE | Samarbetsplan Förslag D-kund (kommer 13. Juni)
-
-
Merk: D-kunder vises ikke i My Processes og gir ikke overdue-varsler.
3. Sequence og forslag til samarbeidsplan
-
Kunden mottar en e-post med forslag til en minimum samarbeidsplan i løpet av leveranseåret.
-
Dersom kunden gir aksept:
-
Eksporter e-postdialogen til Metodika (KUN NORGE) ved å eksportere e-post til metodika kundekort for å dokumentere forslag til samarbeidsplan.
-
Book manuelt møte i HubSpot fra kontaktperson som svarte på e-post:
-
Møtetype: Cooperation Plan
-
Outcome: Completed
-
Husk å assosiere møtet med åpen prosess og endre status til Cooperation Plan.
-
-
4. Oppgradering til C-kunde
-
Dersom kunden viser vilje til tettere samarbeid (f.eks. booker møte selv), skal de oppgraderes til minst C-kunde.
5. Manglende respons og automatisk avslutning
-
Ved manglende svar på e-post eller call tasks gjennom året:
-
Sequence avsluttes automatisk etter ca. ett år, dette forutsetter at du gjennomfører TASK du får tildelt av sequencen.
-
Kunden flyttes da til CSC og du fjernes som Company Owner fra Kundekort i HubSpot og Metodika (sistnevnte gjøres manuelt av CSC og gjelder kun i Norge - i Sverige fjerner SAM - rådgiver seg selv).
-
Årsrapport sendes automatisk etter 31.12 dersom kunden fortsatt er i sequence (Gjelder kun i Norge).
-
6. Spesielt for Sverige
-
Følger samme rutine.
-
I tillegg:
-
En årsrapport-snippet sendes til kunder uten samarbeid (kommer 20. Juni).
-
Kundekort tagges manuelt med
Årsrapport [ÅR]etter utsendelse.
-